Ryhmäpuheenvuoro 8.6.2026 koskien vuoden 2025 Sipoon tilinpäätöstä ja arviointikertomusta

Kunnanvaltuuston kokouksessa 8.6.2026 Ilkka Sillanpää piti perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoron koskien vuoden 2025 Sipoon tilinpäätöstä ja arviointikertomusta.

 

Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoro

Sipoon kunnanvaltuusto 8.6.2026 maanantaina

(tilinpäätös, toimintakertomus ja arviointikertomus 2025)

Perussuomalaisten puheenvuorossa haluamme tuoda esiin muutaman taloudellisen seikan tilinpäätökseen liittyen. Myös kunnan sitovat tavoitteet ovat tärkeitä – ne ovat oleellisia ja tärkeä tapa viedä kunnan toimintaa oikeaan suuntaan. On hyvä ja myös tarpeen että tarkastuslautakunta arvioi uudestaan itsenäisesti niiden todellista toteutumista.

Työttömyys on jatkanut nousuaan 2025 Sipoossa. Nyt työttömiä on 955 – siinä on 41 pitkäaikaistyötöntä enemmän kuin vuoden 2024 lopussa.

Verotuloissa ei ollut muutosta edellisestä vuodesta. Samaan aikaan kuitenkin menot kasvoivat kaikissa merkittävissä kategorioissa. Toimintakate ja tulos heikkenivät 4 miljoonaa euroa ja lisälainaa otettiin 10 miljoonaa euroa. Korkomenot ovat puolitoista miljoonaa ja ovat todennäköisesti tuplautumassa parissa vuodessa, kun pitkäaikaiset matalankoron lainat on uusittava kalliimpaan korkokantaan.

Nyt on priorisoinnin aika. Kaikki ei ole yhtä tärkeää tai oleellista tai perusturvaan liittyvää ja peruspalveluita. Paljon on kannatettavia ja hyviä asioita, joita kunta tekee, mutta yhtä tärkeitä ne eivät ole! Ovatko esimerkiksi suurimmat poliittiset ryhmämme Sipoossa edelleen sitä mieltä, että tässäkin tilanteessa on järkevää ottaa kiintiöpakolaisia Sipooseen ja vieläpä suhteessa suuren 100 tuhannen asukkaan kaupungin osuuden verran! Investointien määrä ei meillä voi jatkua 20 miljoonan euron tasolla – ja seuraaviksi vuosiksi luku on nousemassa jo noin 30 miljoonaan – kaikki yli 10 miljoonan investoinnit on puhdasta lisävelkaa. Ollaan rehellisiä siitä.

Perussuomalaisina vaadimme, että Sipoon kunnanhallitus hyväksyy virkamiehiltä vain esityksiä seuraavan kolmen vuoden budjeteiksi, jossa menoja ei enää nosteta. Kuten meille on selkeästi osoitettu valtuuston talousillassa, tämä on ainoa keino estää Sipoon joutuminen velkaspiraaliin. Ja toivomme, että Sipoon poliittiset ryhmät voisivat sitoutua pelkästään taloudellisesti neutraaleihin muutosesityksiin, jolloin mihin tahansa menolisäykseen täytyy sisältyä vastaava leikkaus jostain toisesta asiasta ja että ne hyväksytään tai hylätään yhdessä.

Mikäli muutkin ryhmät ovat vakavasti rakkaan kuntamme talouden tasapainottamisen kannalla oikeasti eikä vain puheissa, niin eihän teillä voi olla mitään näitä kahta vaatimustamme vastaan: eli vaaditaanmenoja lisäämätön talousarvioesitys kunnanjohtajalta ja sovitaan siitä, että ei rapauteta sitä ryhmien omilla esityksillä!

Perussuomalaisten valtuustoryhmä kiittää tarkastuslautakuntaa hyvästä työstään ja yleisesti pidämme arviointikertomuksen suosituksia tärkeinä ja erittäin kannatettavina. Niistä nostamme erityisesti esiin päivittäistavarahankinnat.

Sivulta 33. Tarkastuslautakunnan mielestä kuittikattavuus ei ole vielä riittävällä tasolla. Päivittäistavarahankintojen toimintatapojen seurantaa tulee jatkaa vuonna 2026 ja seurannan tulee olla asianmukaista ja riittävää. Kunnassa tulee olla nollatoleranssi kirjanpidollisille puutteille.

Kommenttina tähän, että pelkät pistetarkistukset eivät ole riittävä tapa saada varmuus kirjanpidon oikeellisuudesta – jokainen puute kuiteissa tulee johtaa selkeisiin toimenpiteisiin. Tarkastuslautakunnan ehdotus maksukorttien epäämisestä on myös oikea, mikäli puutteisiin ei kehoituksista huolimatta saada korjausta. Tämähän ei ole vaikea asia saada kuntoon – kyse on kuntalaistenkin luottamuksesta siihen että verovaroja Sipoossa käytetään oikein ja vastuullisesti.

Kirjoitettu 11.6.2026

Lisää ajankohtaisia

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa