Valtuustoaloite Sipoon liikenneturvallisuuden parantamiseksi
Sipoon Perussuomalaiset jättivät Jari Malmin johdolla valtuustoaloitteen kunnanvaltuustossa 11.11.2024.
Aloiteteksti alla suomeksi ja ruotsiksi
Sipoossa liikennekäyttäytyminen nousee toistuvasti kuntalaisten huolenaiheeksi eri foorumeilla. Huoleen on syytä, sillä liikenneonnettomuuksien laskeva trendi on Sipoossa taittunut. Esimerkiksi vuosien 2017-2021 aikana moottoriajoneuvon ja jalankulkijoiden välisissä onnettomuuksissa on kuollut kaksi jalankulkijaa ja yksi loukkaantunut vakavasti. Muissa liikenneonnettomuuksissa menehtyi viisi sekä loukkaantui sata ihmistä. Kunnan strategiassa 2022-2025 on julistettu kunnan panostavan vahvaan liikenneturvallisuuteen – merkittävää liikenneturvallisuuden paranemista ei kuitenkaan ole tapahtunut.
Kunnan suorittama nopeusmittaus elokuussa 2023 Iso Kylätiellä Urheilutien risteyksessä osoitti, että yli viidesosa autoilijoista ajaa 30km/h ylinopeutta alueella, jossa sijaitsee suuri osa Nikkilän päiväkodeista, kouluista ja paljon pientaloasutusta lapsineen. Tiellä on alhaisen nopeusrajoituksen lisäksi myös lapsista varoittava liikennemerkki. Asiasta tehty kuntalaisaloite ei ole tuonut muutosta tilanteeseen.
Sipoon turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma päivitettiin vuonna 2023. Se kertoo, että 60% jalankulkijoista ja pyöräilijöistä kokee liikkumisen turvattomaksi. Suurin osa (68%) henkilövahinko-onnettomuuksista tapahtui hyvissä liikenneolosuhteissa ja vieläpä valoisaan aikaan. Ongelma ei siis ole sääolosuhteet, vaan asenteet ja liikennejärjestelyt. Asukkaiden nostamissa kehitystarpeissa toivotaan puuttumista piittaamattomaan liikennekäyttäytymiseen ja korkeisiin ajonopeuksiin.
Tämä valtuustoaloite peräänkuuluttaa tehdyn suunnitelman käytäntöön ottamista täysimääräisesti nopeiden lisätoimien siivittämänä. Näillä toimilla kunta vastaa kuntalaisten turvattomuuden tunteeseen ja vaatimuksiin liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Turvallinen liikenne Sipoossa myös lisää muuttovoittoa ja pitovoimaa. Liikenneturvallisuussuunnitelman aluekohtaisella toimenpidelistalla ainoat keinot ovat tiemerkintöjä ja liikennemerkkejä, jotka ovat yksinään osoittautuneet riittämättömiksi, kun liikenneturvallisuuden puute johtuu ylinopeuksista ja piittaamattomuudesta.
Kuntalaiskeskustelussa mainittuja alueita, joissa ylinopeudet ja piittaamattomuus koetaan ongelmaksi, ovat mm. Nikkilässä Iso Kylätie (seurakuntatalon ja Uudensillantien väli sekä Mixintien ja Uudensillantien väli), Löötinkuja, Uudensillantie, Suursuonkuja, Jokilaaksontie. Söderkullassa mm. Gneissinkaari ja Tasbyntie.
Ratkaisuehdotukset, joita vaadimme kunnan vakavasti harkitsevan, liikenneturvallisuuden parantamiseksi:
* Automaattinen nopeusvalvonta, sakotus ja seuraamukset
* Kumisten töyssyjen lisääminen vaarallisille tieosuuksille on kustannustehokas tapa hillitä nopeuksia ja voidaan tarvittaessa myös perustellusta syystä poistaa.
* Nikkilän tiellä hyväksi koettuja vilkkuvia valotolppia suojateiden yhteyksiin lisää
* Nuorisotalon muuton johdosta vaarojen arviointi Nikkilän alueen liikenteeseen
* Siirrettävä nopeusnäyttö molempiin taajamiin
* Katukiveyksien esteettömyys: pyörätuolilla kulkeminen, etenkin talvella, on lähes mahdotonta
* Liikenneympyrä Suursuontien ja Nikkiläntien risteykseen
Motion för att förbättra trafiksäkerheten i Sibbo
I Sibbo blir trafikbeteendet gång på gång ett bekymmer för invånarna på olika forum. Det finns anledning till oro, eftersom den nedåtgående trenden för trafikolyckor i Sibbo har jämnats ut. Mellan 2017 och 2021 har till exempel två fotgängare dödats och en skadats allvarligt i olyckor mellan ett motorfordon och fotgängare. I övriga trafikolyckor dog fem och skadades hundra personer. I kommunens strategi för 2022–2025 har kommunen slagit fast att kommunen ska satsa på stark trafiksäkerhet – men det har inte skett någon betydande förbättring av trafiksäkerheten.
En hastighetsmätning som kommunen gjorde i augusti 2023 på Iso Kylätie i korsningen av Urheilutie visade att över en femtedel av bilisterna kör 30 km/h överhastighet i ett område där en stor del av Nickbys daghem, skolor och många egnahemshus finns. Förutom den låga hastighetsbegränsningen finns det också en trafikskylt som varnar för barn. Ett kommunalt initiativ i frågan har inte förändrat situationen.
Sibbos plan för säker och hållbar rörlighet uppdaterades 2023. Den visar att 60 % av fotgängare och cyklister känner sig otrygga när de rör sig. Största delen (68 %) av personskadeolyckorna inträffade under goda trafikförhållanden och därtill dagtid. Problemet är alltså inte väderförhållandena, utan attityder och trafikarrangemang. Förhoppningen är att man i de utvecklingsbehov som invånarna lyfter fram ska ingripa i vårdslöst trafikbeteende och höga körhastigheter.
I detta rådsinitiativ uppmanas rådet att genomföra planen fullt ut och att den ska stödjas av ytterligare snabba åtgärder. Med hjälp av dessa åtgärder svarar kommunen på invånarnas känsla av otrygghet och krav på att förbättra trafiksäkerheten. En trygg trafik i Sibbo ökar också migrationen samt förmågan att behålla folkvandringen. I trafiksäkerhetsplanens förteckning över åtgärder för varje område är det enda sättet vägmarkeringar och trafikskyltar, som ensamma har visat sig vara otillräckliga när bristen på trafiksäkerhet beror på fortkörning och försummelse.
I kommundiskussionen nämns bland annat fortkörning och försummelse som ett problem vid bland annat Iso Kylätie i Nickby (mellan församlingshemmet och Uudensillantie samt mellan Mixintie och Uudensillantie), Löötinkuja, Uudensillantie, Suursuonkuja och Jokilaaksontie. I Söderkulla bl.a. Gneissinkaari och Tasbyntie.
Förslag på lösningar som vi kräver att kommunen på allvar överväger för att förbättra trafiksäkerheten är:
* Automatisk hastighetskontroll, böter och straffavgifter
* Att lägga gummihinder på farliga vägavsnitt är ett kostnadseffektivt sätt att sänka hastigheterna och gummihindren kan tas bort vid behov.
* Fler blinkande lyktstolpar vid skyddsvägarna på Nickby väg, dessa har visat sej vara effektiva
* Riskbedömning av trafiken i Nickby på grund av flyttet av ungdomsgården
* Flyttbar hastighetsdisplay för båda tätorterna
* Tillgänglighet på trottoarer: det är nästan omöjligt att ta sig fram med rullstol, särskilt på vintern.
* Trafikrondell i korsningen av Storkärrsvägen och Nickbyvägen
Allekirjoittajat: