Maahanmuuton ja kotouttamisen kustannuksista ei saa keskustella

Valtuuston kokouksessa (26.2.) käsiteltiin Sipoon kotouttamisohjelmaa vuosille 2018-2021. Laaja ja varsin avokätiseksi rakennettu ohjelma sai paljon kiitosta valtuutetuilta ja vain harva puuttui sen valuvikoihin, joita ovat mm. tuloksellisuus ja kustannukset. Kauniita kuvia maalaileva ohjelma kun ei kerro, onko tarkoitus integroida maahanmuuttajat Suomeen vaiko sopeuttaa suomalaiset eri kulttuurien ja uskontojen erityisvaatimuksille.

Ohjelman esitellyt sosiaalijohtaja Leena Kokko kehui kotouttamisen onnistuneen Sipoossa “hyvin”. Mitään konkreettista näyttöä esitys ei kuitenkaan tuonut väitteen tueksi. Koulua vaihtelevalla menestyksellä käyvät alaikäiset turvapaikanhakijat tai Sipoossa viihtyvät kiintiöpakolaiset eivät vakuuta onnistuneesta kotoutumisesta. Sen enempää kuin muutama työkokeilussa ollut tulija, joiden tarkkaa määrää sosiaalijohtaja ei suostunut paljastamaan – omituisesti työllistyneiden ”henkilötietosuojaan” vedoten.

Kokouksessa ei saatu vastauksia kysymyksiin kotouttamisohjelman kustannuksista. Sosiaalijohtaja esitteli valtion kassasta tulevia summia, mutta ei avannut kunnalle koituvia kuluja esimerkiksi Sipoon maahanmuuttoyksikköön palkattujen henkilöiden osalta. Valtio, joka olemme me, maksaa valtaosan kuluista, mutta vain tietyn aikaa, jonka jälkeen loppulasku sekä sosiaaliturvan varaan jäävien maahanmuuttajien että vuosi vuodelta paisuvan maahanmuuttoyksikön osalta lankeaa yksin sipoolaisten maksettavaksi.

Miksi näitä kustannuksia pantataan? Onko niissä jotain salattavaa? Sellainen tunne tulee, kun avoimeksi itseään kutsuva kunta ei kerro asukkailleen, mitä sen maahanmuuttopolitiikka maksaa. Kiintiöpakolaisten ja alaikäisten turvapaikanhakijoiden vastaanottaminenhan on vapaaehtoista toimintaa, joka ei kuulu kunnan erityiseen toimialaan. Sitä suuremmalla syyllä sen kustannuksia on syytä avata kuntalaisille.

Valtuuston kokouksessa tuli joka suunnalta selväksi, ettei kotouttamisen tai maahanmuuton kustannuksista saa puhua. Kokoomuksen valtuustoryhmästä jopa tivattiin, aikovatko perussuomalaiset jatkossakin kysellä joka käänteessä maahanmuuton kustannusten perään. No, kokoomuksen närkästyksen ymmärtää, ovathan monet puolueen valtakunnalliset tähdet kädet kyynärpäitään myöten mukana turvapaikkabisneksessä.

Ja vastaus kokoomusleirin närkästyneeseen kysymykseen: kyllä, perussuomalaiset aikovat vaatia näiden asioiden selvittämistä myös jatkossa. Kuntalaisilla on oikeus tietää, mitä näiden ylimääräisten palveluiden tarjoaminen maksaa. Kuntalaisilla pitäisi myös olla oikeus päättää, millaista maahanmuuttoa Sipooseen halutaan.

Työperäinen maahanmuutto voi olla rikkaus, mutta kymmenien turvallisten maiden kautta Suomeen saapuva, turvapaikkaa usein vilpillisin perustein hakeva tai suoraan sosiaaliturvan varaan tuleva liikehdintä ei ole sitä.

Kristiina Ovaskainen
kunnanvaltuutettu (ps.)