Olemme huolissamme, miksi ei muut ?

Vuosi 2018 lopuillaan ja viimeinen valtuuston kokous taputeltu. Aiheina budjetin muutosesitysten hyväksyntä ja seudullisen itäuudenmaan turvallisuusohjelman hyväksyminen kunnan osalta.

Muutosesityksissä oli muutama isompi esitys joista äänestettiin. Meidän kantamme puolsi useammin kunnanhallituksen esityksiin jotka perustuivat rahan riittävyyteen, ei niinkään vaalipopulistiseen ajatteluun. Haluttiin palkan lisää lastentarhan opettajille, mutta lasten hoitajista ei puhuttu aluksi mitään, ennen kuin kysyimme heistä. Mielestämme myös ns. palkankorotukset eivät kuulu valtuuston agendalle, on pitkä ja loputon tie kunnan agendalla ruveta ratkomaan tällaisia etujärjestö ratkaisuja sekä asioita valtuustoissa. Resurssi puolen lisäyksissä ajatuksena oli se että emme lähtisi kasvattamaan pelkästään mutu-tuntumalla sote-hallinnossa. Katsoisimme mielestämme sen tarpeen tutkitun tiedon perusteella ja virkojen uudelleen kohdentamisen kautta. Asiat äänestetty ja päätetty, katsotaan sitten jatkumo seuraavana vuotena, aina on myös mahdollisuus lisäbudjetointiin jos tilanne eskaloituu huonoksi.

Tuosta turvallisuusohjelmasta olimme mieltä että se oli liian köykäinen ja jossa ei ollut huomioitu riittävästi henkeen ja terveyteen liittyvää osaa tämän päivän tilannekuvaa. Ohjelma jätti noteeraamatta kokonaan suuresti lisääntyneen (edellisetä päivityksestä 3v takaa) mm. naisiin ja lapsiin kohdistuneet väkivallan teot joihin ei loppua ole näkyvissä. Emme vaan voineet hyväksyä sitä ja saimmekin muutamissa sekä harvoissa puheissa kannattavia puheita, mutta itse äänestyksessä tuli ns. tyrmäys 40-2. Kirjautimme asiasta eriävän mielipiteen, siis emme ole toteutettavan ohjelman takana. Tuloksesta selviää että jos todellakaan ei asiaa pidetä tärkeänä ja valtuutetut alistuvat puolueiden ryhmäkuriin vaikenemalla sekä eivät lähde muutoksiin mukaan niin he ikään kuin hyväksyvät asiat. Täytyy vaan ihmetellä missä on moraali ja rohkeus päätöksen teossa, kuitenkin meidän valtuustossa on runsaslukuinen nais-edustus.

Toinen ikävän luonteinen asia tapahtui Sipoon koulussa, josta oppilas ilmoitti vanhemmilleen, että koulussa oli näytetty video ja ulkopuolinen esittäjä sekä opettaja oli puhunut ihmisistä pahaa että rumasti. Asian tultua tietoomme selvisi että suomenkielisissä ala-asteilla on kiertänyt kiertänyt henkilö joka on tilattu koulutoimen puolesta esitelmöimään jostain ? Mielestämme asia oli puuttumiskynnyksen ylittävä, joten olemme lähettäneet kirjallisen selvitys- ja vastinepyynnön kunnan sivistyshallinnolle. Kyseenalaistamme tapahtuneessa mm. käytetyn videon sisällön joka on meitä (Perussuomalaisia) kohtaan ja sivistyksen tapaa yleensäkin käyttää poliitikkoa tällaiseen opetukseen. Toimimme myös paikallisissa asian selvityksessä perheen tukena. Kummeksumme myös syitä miksi juuri tällaista opetusta tai sivistystä yleensäkin tarvitaan vain suomen kielisten ala-asteiden puolella.

Kyseessä ollut oli SDP kansanedustaja ehdokas Husu ja hänen käyttämä video ” Unelma”.

Kirjoitettu 16.12.2018