Ryhmäpuheenvuoro strategian käsittelyssä

Kunnanvaltuusto käsitteli ryhmien ja virkamiesten yhteistyössä valmistellun kuntastrategian kokouksessaan 25.4.2022. Ryhmäpuheenvuoron piti Sipoon Perussuomalaisten puheenjohtaja kunnanvaltuutettu Ilkka Sillanpää. Videolinkistä voit katsoa puheenvuoromme.

Arvoisat Sipoon valtuutetut, hyvät viranhaltijat sekä tärkeimpänä rakkaat sipoolaiset!

Kuntastrategiaa on nyt valmisteltu useammin eri kokoonpanoin ja nyt se on saatu valtuuston käsittelyyn. Tähän on käyttetty aikaa ja vaivaa ja konsulttieurojakin. Erityisesti haluan mainita kunnanjohtajan henkilökohtaisesti tekemän valmistelutyön joululomansa aikana, jonka ansiosta päästiin strategiatyössä varsinaiselle strategiatasolle.

Strategialla tarkoitetaan yleisesti suunnitelmaa, jolla päämäärä pyritään saavuttamaan. Strategian päämääränä kilpailumarkkinoilla on saavuttaa kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin.
Molemmat näistä määritelmistä sopivat siihen mitä Sipoon kuntastragialla 2022-2025 tavoitellaan.

On hienoa todeta että laajalti valtuustossa on samanmielisyys siitä miten Sipoota tulee kehittää.

Nostan esiin tässä perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenvuorossa kuntastrategiaehdotuksen niitä pääkohtia, jotka on nimetty perusedellytyksiksi.

Asukkaiden hyvinvointi ja turvallisuus on ensimmäinen kohta.

Siinä mainitaan:

• Sipoon tulee säilyttää omaleimaisuutensa ja kehittyä itsenäisenä kuntana osana Helsingin seutua
  • Sipoon hyvinvointi rakentuu (pidän paljon tästä sanasta rakentuu!) monipuoliseen asumiseen, korkealaatuisiin palveluihin, yhteisöllisyyteen, luonnonläheisyyteen, sopivaan väljyyteen ja turvallisuuteen
  • Sipoo on varautunut toiminta- ja turvallisuusympäristössä tapahtuviin yllättäviinkin muutoksiin

Nämä ovat oikeita ja tärkeitä asioita strategiassamme. On hienoa että turvallisuus ja hyvinvointi ja kehittyminen sekä rakentaminen on näin ensisijalle nostettuina.

Toinen kohta on Kunta kehittyy kestävästi – mikä on hieman monitulkintaista.

Siinä oleellinen kohta on

• Sipoo pyrkii hiilineutraaliksi mahdollisimman nopeasti huomioiden teknologiset, yhdyskunnalliset ja taloudelliset edellytykset

Tähän muotoiluun me perussuomalaisetkin tyydymme.

Vasta viimeisenä (toisin kuin aiemmissa valmisteluvaiheissa esitimme) tulee talous, joka on otsikoitu Talous on tasapainossa.

Se, miten tätä on avattu tässä viimeisessä versiossa, on hieman vajaa ja turhan laimeasti muotoiltu, kuten menokehitys on pidettävä maltillisena ja investointien takaisin maksun toteutuminen pitää varmistaa. Mutta onneksi otsikko oli kunnossa eli talous on pidettävä tasapainossa – sen täytyy tarkoittaa, että velkataakka pysyy hallinnassa.

Perussuomalaisina emme tämän strategiaprosessin aikana ole usein korottaneet ääntämme, koska perusajatukset hyviä ja taloudelliseen tarkkuuteen sitoutuminen ollut likimain tarpeeksi esillä. Mutta pysytäänkö näissä tavoitteissa ja ajatellaanko aidosti kunnan ja kuntalaisten pitkäaikaista etua on se, mitä tulemme jatkossa näkemään. Haluan nostaa myös Sipoon Perussuomalaisten laatiman valtuustokauden strategian, jonka viime kesänä julkistimme. (Muilta en vastaavia suunnitelmia ole nähnyt julkistettavan!) Siinä kerroimme keskeiset tavoitteemme ja niihin meidän työtämme tällä valtuustokaudella voidaan verrata. Samoin on kuntastrategian laita koskien koko valtuustoamme ja kunnanhallitusta!

Strategia on hyvä; eletään siis strategiamme todeksi!

Kirjoitettu 26.4.2022