Ryhmäpuheenvuoro budjetin 2024 käsittelyyn

Hyvä puheenjohtaja, arvoisat valtuutetut ja viranhaltijat sekä ennenkaikkien hyvät kuntalaiset!

Sipoo on kuntana selvinnyt sote-palveluiden siirrosta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle kohtuudella, ainakin taloudellisesti. Olemme tuskallisen tietoisia, että monet sosiaali- ja terveyspalvelut ovat huonosti saavutettavissa. Erityisesti pitkät hammashoidon jonot ovat kestämättömällä tasolla – tähän koronatoimien aiheuttamaan jonotilanteeseen Perussuomalaisten puheenvuoroissa kiinnitettiin huomiota. Vaikka resursseja tuolloin lisättiin mm. yhdellä hammaslääkäri-hoitaja parilla, oli selvää ettei se jonojen purkuun riittäisi. Esitimmekin suurempia virkalisäyksiä, mutta ne eivät menneet täysin läpi. Ja tässä ollaan edelleen.

Tämä käynee esimerkkinä siitä kuinka taloudellisilla päätöksillä ohjataan kuntaa ja sen suuntaa ja erityisesti tulevaisuuden mahdollisuuksiamme.

Kuten sanottu, taloudellisesti valtuustokauden alku on ollut kohtuullista kunnallemme. Pari vuotta olemme selvinneet ilman lisävelkaa ja Sipoon lainamäärä on pysynyt hieman alle 110 miljoonan, mutta se muuttuu ensi vuodesta lähtien. Vuoden 2024 talousarvioehdotuksessa on 8 miljoonan lisäys lainakantaan ja kaikkiaan uutta kovakorkoista velkaa otettaisiin ensi vuonna reilut 22 miljoonaa euroa. Tahti synkkenisi merkittävästi siitä eteenpäin: 2025 lisälainaa otettaisiin n. 14 miljoonaa ja 2026 11 miljoonaa ja lainan määrä kunnassa olisi jo 137 miljoonaa ilman Sipoon Vesi yhtiötä. Ja uutta velkaa olisi koko lainakannastamme kaikkiaan 82 miljoonaa eli 58%! Ja vasta vuodesta 2027 eteenpäin tulisivat suunnitellut Miilin koulun liikuntahallin ja Söderkullan koulujen rakentamislainat – molemmat 10 miljoonan hankeita.

Tämä on kestämätön suunta. Korkokulut tulisivat syömään tulevaisuuden mahdollisuutemme. Mitä on tehtävissä? On säästettävä. Otettava vähemmän lainaa jo ensi vuonna – sen vaikutus kertautuu! Se vaatii vastuunkantoa ja jostain tärkeästäkin luopumista sen vuoksi, että emme joutuisi luopumaan paljon enemmästä ja paljon vaikeammista asioista tulevina vuosina. Ajatellaan eteenpäin!

Puheenvuoron piti valtuustoryhmämme puheenjohtaja Jari Hursti.

Kirjoitettu 14.11.2023