Sipoon tilinpäätös 2022

5.6.2023 kunnan valtuustossa käsiteltiin kunnan tilinpäätös ja arvointikertomus 2022

Jari Malm piti puheen perussuomalaisten valtuustoryhmän puolesta

Arvoisa puheenjohtaja – hyvät valtuutetut sekä viranhaltijat.

Aluksi kiitokset Tarkastuslautakunnalle hyvästä raportista.

Vuoden 2022 Sipoon kunnan kokonaistalous on toteutunut huomattavastikin ennusteita paremmin. Tilannetta auttoivat paitsi korona-avustukset sekä myös merkittävästi yritystonttien myynti. Kuntaliiton esittämän tilaston mukaan Manner-Suomen kuntien tilikauden tuloksissa 2022 keikumme jopa kärkikymmenikön tuntumassa. Samaan aikaan tilikauden tulos näyttää negatiivista 90:llä kunnalla. Olemme myös voineet pienentää velkamäärää asukaskohtaisen lainamäärän jäädessä alle 5000 euron. Keskiarvo 20000-100000 asukkaan kunnissa liikkuu n.3800 € paikkeilla per asukas.

Kunnan omistamien yritystonttien määrä hiipuu ja koko käyttötalouden rakenteen muuttuessa tulevaisuudessa joudumme entistä tarkemmin harkitsemaan investointeja. Korkea velkaantumisaste saattaa vaikuttaa tulevaisuudessa myös edullisten lainaehtojen saamiseen. Epävarmassa maailmantilanteessa koronnousupaineet ovat edelleen olemassa ja lainanotossa tarvitaan tarkkaa analysointia. Lähitulevaisuuden talouden muuttujat ovat erityisen vaikeasti ennustettavissa. SOTE-palveluiden siirtyminen hyvinvointialueelle leikkaa huomattavasti kunnan verotuloja ja valtionosuuksia. Yli 12 prosenttiyksikön leikkaus kuntaverosta on merkittävä.

Viime vuonna muuttovoitto jäi kunnassamme huomattavasti strategian tavoitteesta. Hyvän yritystonttimyynnin osalta olisi myös tärkeätä huomioida jo toteutuneiden ja lähitulevaisuudessa konkretisoituvien kauppojen tuovan myös merkittävän määrän työntekijöitä alueellemme. Tämän kyseessä olevan henkilökuntaryhmän me haluamme liittyvän kuntamme kasvavaan asukasyhteisöön. Kun kehyskuntiin hakeutuu merkittävässä määrin juuri perhekuntia tulee kiinnittää erityisesti huomiota varhaiskasvatuksen ja koululaitoksen toimivuuteen. Tämä vaatii tarkoin optimoitua varhaiskasvatusyksiköiden sekä oppilaitosten perustamista ja ylläpitoa.

Päätöksenteon tueksi saanemme tuloksia piakkoin valmistuvasta palveluverkkoselvityksestä. Samoin liikenneyhteyksien tulee olla joustavia ja toimivia. Kunnan kasvupyrkimyksissä riittävä asuntotuotanto maaseutumaisen identiteettimme säilyttäen on mielestämme avaintekijä. Kompromisseja on kuitenkin tehtävä kasvun tueksi. Esimerkkinä NG8, jonka kaavoitusmallissa on nyt saavutettu riittävä asukasmäärä kuitenkaan unohtamatta luonnossa liikkumisen edellytyksiä.

Tarkastuslautakunta huomioi raportissaan nuorten mielenterveysongelmien lisääntymisen. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen laskelmien mukaan yksi syrjäytynyt nuori tulee maksamaan julkiselle taloudelle jopa 1,2 miljoonaa euroa. Laskentatavasta riippuen osa kustannuksista jakautuu myös kunnan osalle. Kylmän talouslaskelman sijaan päättäjien tulisi tarkastella ensisijaisesti vaikuttavuuksia. Avaintekijä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä on osallistaminen. Erityisesti pandemian jälkihöyryissä moni nuori on voinut tuntea jääneensä riittävän vertaisryhmän tai sosiaalisen verkoston ulkopuolelle. Etelä-Sipooseen on perusteilla kaikille nuorille suunnattu Nopee Garage-hanke, jonka vetovastuussa on toiminut kokeneita nuorisotyön ammattilaisia. Toiminnan ydinajatuksena on tarjota peruspalveluiden lisäksi monipuolisesti erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Tällainen toiminta edistää juurikin koko kuntayhteisön etua, helpottaa perheiden kuormitusta sekä antaa nuorelle mahdollisuuksia vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Kannatamme vahvasti tämäntyyppisen toiminnan tukemista ja rahoitusta.

On huomioitava, että tilinpäätöksessä on mainittu Hyvinvointiin ja terveystyöhön kohdistettava uudenlainen valtionosuus, jonka suuruus määräytyy hyvinvoinnin edistämistyön kautta. Edellä mainittu nuorisotyö voisi olla erinomaisena osana edistämistyötä.

Kirjoitettu 11.6.2023